Entre líos y ríos (Between bundles and rivers) 2019-present
Entre líos y ríos is an ongoing research-creation project on the labor of washing clothes and its relationship with the river, understood as a territory of work, catharsis and social gathering, primarily among women. I find a strong relationship in the actions that make up the ritual of the laundresses with plastic languages present in my creation processes: sculpture, paper making, the body and the imprint.
On the other hand, I identify the “lío” under two meanings in Spanish: colloquially, as a problematic or messy situation, but also in reference to the bundle of clothes, which are wrapped or tied together. Initially, an interest arises in the bundle as a sculptural configuration, and from the actions of the body involved in the labor of washing clothes: carrying the weight of one's own and that of others, until lifting the clothes in the collective shop; the heavy becomes light. The laundress not only washes and carries other people's messes, she has also had a strong relationship with the circulation of matter: kitchen grease becomes soap, kitchen ashes are used to whiten clothes.
My interest in this subject matter arose in 2016 with the installation I Desire You Would Remember the Ladies, held in Fort Adams, Newport, United States; the research core was the presence of laundresses who worked in military forts in this country during the 19th century. In 2019 I gave continuity to the project, this time, in resonance with the history and memory of the washerwomen in Bogotá, and in other Colombian territories of the Caribbean and Pacific. To date, the project has included a compilation of letters and historical documents written by laundresses guilds, such as memory reconstruction and sociopolitical relations with the river; as well as some dialogues with washerwomen in the Ciénaga de Zapayán in Bomba, Magdalena, observing their work more closely and experientially.
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Entre líos y ríos - 2019-presente
Entre líos y ríos es un proyecto de investigación-creación en curso sobre el oficio del lavado de ropas y su relación con el río, entendido como territorio de labor, catarsis y tertulia, primordialmente entre mujeres. Encuentro una fuerte relación en las acciones que configuran el ritual de las lavanderas con lenguajes plásticos presentes en mis procesos de creación: la escultura, la elaboración de papel, el cuerpo y la huella.
Por otra parte, identifico el lío bajo dos significaciones: coloquialmente, como situación problemática, pero también en referencia al bulto de prendas, que están envueltas o atadas unas con otras. Inicialmente, surge un interés frente al lío como configuración escultórica, y desde las acciones del cuerpo involucradas en el oficio del lavado de ropas: cargar el peso de lo propio y lo ajeno, hasta elevar las prendas en el tendero colectivo; lo pesado se vuelve leve. La lavandera no sólo lava y carga líos ajenos, también ha tenido una fuerte relación con la circulación de la materia: la grasa excedente de la cocina se vuelve jabón, las cenizas de la cocina servían para blanquear la ropa.
El interés por el tema surge en 2016 con la instalación I Desire You Would Remember the Ladies, realizada en Fort Adams, Newport, Estados Unidos; cuyo centro de investigación fue la presencia de lavanderas que trabajaron en fuertes militares de este país durante el Siglo XIX. En 2019 doy continuidad al proyecto, esta vez, en resonancia con la historia y memoria de las lavanderas en Bogotá, y en otros territorios colombianos del Caribe y Pacífico. A la fecha, el proyecto ha abarcado una recopilación de cartas y documentos históricos escritos por gremios de lavanderas, como reconstrucción de memoria y relaciones sociopolíticas con el río; al igual que algunos diálogos con lavanderas en la Ciénaga de Zapayán en Bomba, Magdalena, observando de manera más cercana y vivencial su labor.
Performance “Entre Líos y Ríos”
Reading of a letter from a guild of laundresses in 1910, in Bogotá. This group of women ask the city´s governor to take control of river's pollution by mining activities, which were affecting their laundry labor.
Erasure of the letter by reading and washing, hanging, remembering, disappearing.
Santa Fe Gallery, Bogotá, 2020
Performance Entre Líos y Ríos
Lectura de carta emitida por lavanderas en 1910, en Bogotá. El gremio de mujeres reclama al gobernador de la ciudad por la contaminación del río San Cristobal a causa de actividades de minería, lo cual venía afectando su labor de lavado de ropas.
Dilución de carta durante el lavado, tender, recordar y desaparecer.
Galería Santa Fe, diciembre, 2020
In progress experimentation. Reading and washing constantly letters from laundresses printed on fabric as a symbolic action for naming, acknowledging and transforming those stories into new surfaces. From gatherings, such as doing laundry in the ruver, the public and private are
in constant tension, other's clothes are washed with the "manduco" (a wooden flat tool used for beating clothes for removing stains); a similar tool is used in handpapermaking for beating pulp.
Memory, erasure, reading, remembering, washing, erasing, recreating, transformation...
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Experimentación plástica lavando y leyendo continuamente “líos” de tela impresos con cartas de lavanderas como acción simbólica para nombrarlas, para reconocerlas y transformarlas en nuevas superficies. Desde la tertulia, se pone en tensión lo público y lo privado, se lavan prendas ajenas con el manduco (objeto de madera densa que saca mediante golpes toda la suciedad presente); una herramienta similar se usa dentro del oficio del papel para separar las fibras hasta convertirlas en pulpa papelera.
Memoria, olvido, leer, recordar, lavar, borrar, recrear, transformar....