top of page

Vanessa Nieto Romero

Born in Bogotá, Colombia (1989). Lives and works in Bogotá, Colombia.

Vanessa Nieto is an interdisciplinary artist working primarily in printmaking, sculpture, and installation. She has exhibited widely since 2012 in a number of group exhibitions in Bogotá, New York, Rhode Island, France, and Japan.

She earned her MFA in Printmaking at the Rhode Island School of Design in 2017, and a BFA in Visual Arts at the National University of Colombia in 2012. She is a recipient of the Fulbright Fellowship in 2015. She co-founded Taller Circular, a printmaking studio located in Bogotá. Currently she is a professor at Universidad Nacional de Colombia in the Fine Arts Department.

 

Statement

 

The act of leaving a mark, its corporeal and material implications have crossed my artistic practice. It is of my interest to understand the presence of the human body, and in particular, the female presence in the micropolitics of everyday life, history and work; aspects that have been explored through various media including sculpture, graphics, drawing, installation and performance.

 

From the encounter with objects and materials of daily living that account for contact and human experience, I study the social, sensitive and metaphorical layers present in them: debris, mattresses, textiles, damaged furniture, among others. Often, it is their indexical capacities, topographies and temporal notions of use that draw my attention to reconfigure new states of the body. Some works have expressed themselves through concerns about the bed, understood as a body and territory that witnesses the cycles of human life; as well as the notion of bulk, the load, the matter transformed and re-signified as skin.

 

Through the analogy of materiality and the body, I have constantly explored dichotomies such as: fragility and strength; lightness and heaviness; healing and corrosion; tension and relaxation, the latent and the express. Processes that involve prolonged corporeal labor on my part to transform a raw or primary material, such as fibers for papermaking, textiles or soft and hard materials such as soap, are of interest to me. There, I contemplate the performative process that these imply and how the body itself goes through said experience.

Vanessa Nieto es una artista interdisciplinar que trabaja principalmente en obra gráfica, escultura, e instalación. Ha exhibido ampliamente desde 2012 en varias exposiciones colectivas en Bogotá, Nueva York, Rhode Island, Francia y Japón.

Magíster en Artes Plásticas con énfasis en Grabado de Rhode Island School of Design (2017) y Maestra en Artes Plásticas de  la Universidad Nacional de Colombia (2012). Recibió la Beca Fulbright Mincultura para artistas en 2015.Cofundó Taller Circular, un Taller de Gráfica experimental ubicado en Bogotá. Actualmente es profesora de la Universidad Nacional de Colombia en la Escuela de Artes Plásticas.

 

Statement

El acto de dejar una huella, sus implicaciones corporales y matéricas han atravesado mi práctica artística. Es de mi interés comprender la presencia del cuerpo humano, y en particular, la presencia femenina en  las micropolíticas de lo cotidiano, la historia  y la labor; aspectos que han sido explorados a través de diversos medios incluyendo la escultura, la gráfica, el dibujo, la instalación y el performance. 

 

A partir del encuentro con objetos y materias del  habitar cotidiano que dan cuenta del contacto y la vivencia humana,estudio las capas sociales, sensibles y metafóricas presentes en ellos: escombros, colchones, textiles, muebles averiados, entre otros. Frecuentemente, son sus capacidades indexicales, topografías y nociones temporales de uso que llaman mi atención para reconfigurar nuevos estados de cuerpo. Algunas obras se han manifestado a través de inquietudes sobre el lecho, entendido como  cuerpo y territorio que atestigua los ciclos de la vida humana; así como la noción de bulto, la carga, la materia transformada y resignificada como piel. 

 

Constantemente, he explorado a través de la analogía de la materialidad y el cuerpo  dicotomías como: fragilidad y fuerza; levedad y pesadez; curación y corrosión; tensión y distensión, lo latente y lo expreso.Los procesos que implican una labor corpórea prolongada de mi parte para transformar una materia cruda o primaria, como la fabricación de papel, textiles o materias blandas y duras como el jabón, resultan de mi interés. Allí contemplo el proceso performativo que estos implican y cómo el propio cuerpo atraviesa dicha experiencia.

  • Instagram
bottom of page