top of page

Autopsia (2017) 

Rust on handmade paper (Kozo and cotton from mattress) 

1.90 mt x 90 cm each piece

I performed an autopsy on the mattress
Perhaps its gray bones
Perhaps its fibrous organs
Would tell me why and how
The nightmares happened
Everything indicated that
The bones were etched near the top
Some areas smelled red, orange and brown
Perhaps that night
The acid permeated
Through the swirly gray bones
Through the cotton organs
Through the blanket tissue
Through the pillowcase
Through the soft stuffing
Through the pillowcase
Through my skin

This project meets  reflections about materiality and the act of making marks, in the contexts of printmaking, the body and violence. My initial approach emerged from research about the acid attacks in Colombia, my home country. Empathizing with the survivors, I examined the resonance of this violent act on my own body, my emotions and fears. I raised questions about the body as a territory of vulnerability, dehumanization and erasure of identity.
I have consistently explored the materiality of paper as a receiver of marks and as a metaphor for skin and memory. The metaphor is also present in the process of papermaking (an act of healing by transforming memories into new surfaces) and the process of etching (the dual nature of acid as both a creator of matrix and a weapon).
In this body of work I explore dichotomies such as fragility and strength; presence and absence; corrosiveness and healing; revealing and covering; latent and active; lightness and heaviness; translucency and  opaqueness; resolved and in flux, as I continue understand my own emotional relationship to the work and invite others to listen. 

Autopsia (2017) 

Papel hecho a mano a partir de algodón de colchón y óxido

1.90 mt x 90 cm cada pieza

Practiqué una autopsia a mi lecho

Quizás sus huesos grises

Quizás sus órganos fibrosos 

Me dirían por qué y cómo

Las pesadillas sucedieron

Todo indica que 

los huesos fueron corroídos 

Huele rojo, naranja y marrón

Quizás esa noche

el ácido permeó

A través de los huesos grises

A través de los órganos fibrosos

A través de las sábanas

A través de la almohada

A través del suave relleno

A través de la almohada

A través de mi piel

 

En esta obra exploro la materialidad del papel como receptor de huella y memoria; su analogía con la piel y su resonancia con el cuerpo y las marcas de violencia. Partiendo de una investigación sobre los ataques con ácido en Colombia, examino la resonancia de este acto violento en mi propio cuerpo y psiquis (manifestación de pesadillas), y planteo preguntas sobre el cuerpo como territorio de vulnerabilidad y deshumanización. De igual manera, parto de dicotomías como: fragilidad y fuerza; curación y corrosión; latente y expreso.

“Autopsia” está compuesta por tres piezas realizadas con papel hecho a mano, proveniente de fibras de algodón, extraídas de la desintegración de un colchón, y kozo (fibra vegetal Japonesa). Cada pieza de papel fue expuesta a la estructura metálica del colchón. El papel a través del tiempo fue captando huellas como el óxido del metal y a través de mi propio cuerpo capturé la topografía del objeto, generando una piel. 

Cada pieza cuenta con un grosor distinto de papel; una más transparente, permeable y leve; otra más densa y resistente. 

bottom of page